خودم به شخصه علاقه ی شدیدی به حاج علی اکبر خان دارم و در تار سبک ایشون رو دنبال می کنم. فردا 26 اسفند سالگرد اسن استاده.این پست رو به این استاد بزرگ اختصاص میدم.!!!.
علیاکبر خان شهنازی روز عید قربان سال ۱۲۷۶ خورشیدی در تهران،
خیابان عینالدوله کوچه نصیر حضور در خاندان هنر به دنیا آمد. چون در روز
عید قربان به دنیا آمد، به وی حاجی علی اکبر خان یا حاجی مطلق میگفتند.
آقا علیاکبر خان فراهانی پدربزرگش، آقا حسینقلی پدرش و میرزا عبدالله فراهانی عمویش بود. عموی پدرش آقا غلامحسین از نوازندگان تار و استاد پدرش بود. پسر عمویش استاد احمد عبادی نوازندهٔ سهتار، دو برادر کوچکتر او محمد حسن و عبدالحسین شهنازی
نوازندگان تار و همسران خواهرانش، باقر خان نوازنده کمانچه و رضا خان
نوازنده تار بودند. تحصیلات خود را در مدرسههای سن لویی، اشراف و سعادت به
پایان برد.
علیاکبر شهنازی، آموزش تار را از سن ۸ سالگی نزد پدرش آغاز کرد و در
مدت ۶ سال ردیف موسیقی ایرانی را از پدرش آموخت؛ و مدتی از محضر درویش خان بهره برد. اولین صفحهاش را با جناب دماوندی در سن ۱۴ سالگی در بیات ترک و افشاری در تهران ضبط کرد. پس از درگذشت پدر در سال ۱۲۹۴، او در سن ۱۸ سالگی جانشین پدرش شد و آموزش شاگردان پدرش را بهعهده گرفت.در سالهای دههٔ ۱۳۰۰ معروفترین نوازندهٔ تار در تمام محافل هنری بود.در اواسط ۱۳۰۵ به دعوت کمپانی هیز ماسترز ویس صفحاتی از او با آواز اقبال ضبط گردید. در سال ۱۳۰۸ هنرستان موسیقی شهنازی را تأسیس نمود. با تأسیس رادیو در برنامههای هفتگی موسیقی رادیو به همراه ادیب خوانساری، روح بخش و... نوازندگی مینمود. در سال ۱۳۳۴ در هنرستان آزاد موسیقی به آموزش مشغول شد. در سال ۱۳۴۱ ردیف آقا حسینقلی و در سال ۱۳۵۶ ردیف دوره عالی را ضبط نمود.
علیاکبر شهنازی به جز تار، با سازهای دیگری از جمله سهتار و پیانو نیز آشنایی داشت.
برخی از ویژگی های سبک شناسانه تارنوازی علی اکبرخان شهنازی:
.مضراب قوی، پرسرعت و روان
.استفاده از مضرابی بزرگتر از انواع رایج
.استفاده مفید و موثر از مضراب، با سطح تماس و عمق متنوع در سیم ها
.تک های پرصلابت و شفاف با به کارگیری بیشترین سطح تماس مضراب، راست و چپ
های روان و ریزهای سریع و نرم با به کارگیری میانه و نوک مضراب
.استفاده از ترکیبات متنوع و گاه نامعمول مضراب های راست و چپ
.به کارگیری موثر عامل تضاد در ابعاد مختلف از جمله پرصدایی و کم صدایی، سرعت و آرامش، حرکت و سکون، تقطیع و اتصال و غیره
.ابداع و به کارگیری انواع متنوع پایه های ضربی و مضرابی
.استفاده فراوان از شلال و تریل های سریع و مقطع، بیشتر با حالت دو نغمه ای
.نواختن مضراب های چپ پی در پی و ملودیک
.انگشت گذاری نرم و روان توام با پرش ها و تحرک فراوان، با هدف تنوع رنگ آمیزی صوتی و به کارگیری حداکثر ظرفیت اجرایی ساز
.انگشت گذاری و حرکت عرضی بر روی سه ردیف سیم های اول و دوم و بم، به جای حرکت در طول دسته
.استفاده فراوان از دوبل نت (دو نغمه ای)ها هم بر روی جفت سیم ردیف اول و هم بر روی سیمشاگردان سرشناس
- حسن مشار
- میرزا عیسی خان حاتم
- باصرالدوله
- منتظم الحکما (دکتر مهدی صلحی)
- حاج آقا محمد ایرانی مجرد
- حبیبالله صالحی
- احمد نکوزاد
- هودهای
- نصرالله زرین پنجه
- هوشنگ ظریف
- فرهنگ شریف
- ژان دورینگ
- رضا وهدانی
- اسدالله حجازی
- داریوش طلایی
- محمدرضا لطفی
- حسین علیزاده
- عطاءالله جنگوک
- داریوش پیرنیاکان
- محسن نفر